onsdag 25 augusti 2010

En ära

Jag blev tillfrågad om jag ville göra efterrätten till MrF:s lillebrors 30-årsfest och självklart sa jag ja. Det är en ära att bli tillfrågad om sådant. Jag gjorde en vitchokladpannacotta med en hallonkaramell på toppen. Det är enkelt att göra pannacotta tycker jag men det gör mig alltid supernervös eftersom det ska stå i kylen för att stelna till under cirka ett dygn. Tänk Er fasan om man på festdagen upptäcker att de inte har stelnat........

Smulans pannacotta med hallonkaramell
Koka upp 10 dl vispgrädde med 1 dl socker. Blanda detta lite innan det kokar upp. När det kokat upp tillsätter du 4-5 gelatinblad som du låtit ligga i blöt och ca 200 g vit choklad(fuska inte med kvaliten på chokladen). Rör runt. Låt det sedan svalna innan du håller upp det i fina glas. Jag tog plastglas för att vi var så många men snyggast är ju med riktiga glas. Täck med plastfolie och låt stå och stelna i kylen i ett dygn.
Koka sedan upp 4 msk socker, 1,5 dl vatten med ca 250 g hallon. Dela en vaniljstång och skrapa ur fröna. Lägg både frön och stång med hallonen och låt allt koka upp tills det mesta av vattnet kokat bort. Sila och låt det sedan svalna. Lägg på lagom av karamellen på pannacottan innan servering. Garnera gärna med färska bär.

Inga kommentarer: