torsdag 28 augusti 2008

Coca cola vs iste?

Mina nära och kära har börjat påpeka att jag (och MrF) dricker för mycket cola. När jag var och pantade häromdagen så insåg jag att de nog har rätt. För varje flaska som åkte ner i pantmaskinen var just en cola flaska. De var i sånt stort antal att jag till och med började skämmas för de som stod i kön bakom mig. För att bryta mitt beroende jag börjat byta ut colan mot mitt hemmagjorda iste som är grymt gott. Det har gått rätt bra och snart är det dags att byta isteet mot vanligt kranvatten MEN ska jag vara ärlig är det faktsiskt inget som går upp mot ett glas iskall cola med is och citron i (jag får INTE betalt för att skriva detta). Tänkte passa på att dela med mig av receptet på mitt eget hemmagjorda iste. Jag vet att det inte riktigt är säsong för iste nu när hösten knackar på våra dörrar men det är aldrig fel att ha något att se fram emot nästa sommar. Hoppas att det smakar!!!!!

Smulans hemmagjorda iste

Koka upp citronte, rör i rätt mycket strösocker medan teet fortfarande är varmt. Låt sedan teet svalna. När teet är svalt har man i några citronskivor, häller i flädersaft efter smak och ställer teet att mogna i kylskåpet tills det är riktigt kallt. Då serverar man teet med ytterligare citronklyftor och isbitar i massor.

Inga kommentarer: