onsdag 5 januari 2011

Romantisk nyår

Förra nyår hade sorgen lagt sitt täcke över vårt hus så vi sov oss igenom tolvslaget. I år var vår plan att satsa på ett mer romantiskt nyår. På gästlistan stod bara jag och MrF. Vi brukar göra det ibland och det är så himla härligt! Det verkar inte som om det är så många som firar nyår bara med sin käraste och det tycker jag är tråkigt Kanske har det att göra med att nyårsafton är så upptrissad. Det ska helst vara lååååååånga gästlistor. Jag och MrF tycker att nyårsafton är ett perfekt tillfälle att vara lyxig och glammig med sin älskade på.

I år tror jag att kocken faktiskt fick ihop en lyxig nyårsmeny som föll alla i smaken. Menyn bestod av:

Gratinerade pilgrimsmusslor i champagnesås. Till det rostat surdegsbröd och cava
Helstekt oxfile med chevretgratinerade mandelpotatisar och jordärtskockor. Till det haricots vertes, långtidsbakade tomater och en skysås.
Vit choklad semifreddo( med maränger och rostade nötter) med en liten touch av apelsin.

Både jag och MrF blev nöjda med maten och jag måste faktiskt säga att semifreddon kan ha varit en av de godaste efterrätterna jag ätit. Vem vet, när jag plågat mina vänner med den efterrätten ett tag kanske receptet dyker upp här i skafferiet.

Före maten bjöds det på en delikatess från staden vid havet nämligen havtornsmarmelad med parmesanost. Har ni inte provat det så rekommenderar jag det varmt.

Inga kommentarer: